Click-it

Followers

JOIN / BE A MEMBER

Be a MEMBER to GUGURL and let us know when is your kids birthday and we will send a Birthday Pack Full of SURPRISES on your Kids Birthday!!!

Sunday, October 31, 2010

Ibu Mithali 2010





Ibu Mithali – Rabbani

Ibu mithali ibu yang sejati
Kasih sayangmu kasih yang suci
Pengorbananmu disanjung tinggi
Jasamu tetap di sanubari

Ibu oh ibu fitrah ku murni
Kelembutanmu menyentuh hati
Semai kasihmu dalam jiwaku
Kau disayangi kerana menyayangi

Ibu oh ibu hatimu suci
Tulus ikhlasmu mendidik daku
Sanggup bersusah dan menderita
Demi kebahagiaan sekeluarga

Ibu oh ibu kau serikandi
Bakti amalmu tidak terperi
Beramal soleh berperibadi
Mentaati Allah juga suami

Last Saturday (30 Okt) aku luangkan masa menonton Bersama Zamzarina-AKW di TV1.... dengan tajuk Ibu Mithali "Puan Hjh. Awiyah Awi" dari Felda Kesang. Mempunyai 9 orang anak kesemua lelaki.... (Allah pinjamkan dia seorang anak perempuan yang sempat bersamanya 8 bulan...)

Terharu dan tersentuh aku dengan kisah bagaimana dia membesarkan kesembilan orang anak. Kesemuanya berjaya. Sejak dari kecil solat memang dipentingkan dan wajib Maghrib dan Isya' berjemaah. Dia begitu tegas bab Solat tapi menyeimbangkan duniawi dan ukhrawi.

Sebagai hadiah di akhir episod, AKW menghadiahkan sebiji kek untuk Puan Hjh. Awiyah Awi dan keluarga. Tapi apa yang istimewa adalah surprise dari 8 orang anak Hjh Awiyah (seorang berada di luar negara) ialah apabila mereka dengan sporting menyanyikan lagu Ibu Mithali untuk ibu mereka. Walaupun mereka tahu lagu itu tidak dapat menggambarkan sepenuhnya kasih sayang mereka ke atas setiap jasa yang dicurahkan oleh ibu mereka dalam membesarkan mereka.

Bak kata anak ke-4 Hjh. Awiyah, "kami ingin menghadiahkan SYURGA buat ibu"... Hjh Awiyah tersenyum dan mengaminkan kata-kata dan harapan anaknya... TERHARU sebagai seorang ibu.

No comments: