Click-it

Followers

JOIN / BE A MEMBER

Be a MEMBER to GUGURL and let us know when is your kids birthday and we will send a Birthday Pack Full of SURPRISES on your Kids Birthday!!!

Thursday, October 21, 2010

Anak Perempuan atau Anak Lelaki?

Apa pendapat korang anak lelaki lebih membawa rahmat atau anak perempuan. Suatu ketika aku pernah terguris dengan penytaan seseorang tentang jantina anak ni. Maklumlah anak aku 2 perempuan. Apapun aku sangat bersyukur. Mungkin itu yang terbaik untuk aku dan suami dan mungkin juga belum ader rezeki untuk aku menimang cahaya mata lelaki. Kita hanya mampu merancang dan Allah yang menentukan segala-galanya...

"Doa anak lelaki ni membawa ke syurga, Allah angkat doa anak2 lelaki."
"Anak lelaki yang menjadi tahfiz boleh menarik 7 orang ahli keluarganya untuk masuk Syurga"
"Anak perempuan membawa kemudaratan (sial) kepada keluarga"

Di atas adalah antara penyataan yang pernah dan sampai sekarang tak henti2 menyentak jiwa aku sebagai seorang anak perempuan dan mempunyai anak-anak perempuan. Tahu tak bahawasanya:

"Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama
orang yang sentiasa menangis karena takut akan Allah dan orang yang takut akan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya."

"Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS"

"Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi SAW) di dalam syurga."

"Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga."

"Dari Aisyah r.a., Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Subhanallah. Oleh itu janganlah pernah membeza2kan anak2... INGAT anak2 adalah amanah Allah yang perlu dijaga, dididik dan dibesarkan dengan cara Islam. Agar dia mengenali Tuhannya yakni Penciptanya, Rasulnya dan Agamanya... Wallahu'alam.

No comments: