Click-it

Followers

JOIN / BE A MEMBER

Be a MEMBER to GUGURL and let us know when is your kids birthday and we will send a Birthday Pack Full of SURPRISES on your Kids Birthday!!!

Wednesday, March 30, 2011

Transmisi MANUAL vs. Transmisi AUTO


Betul ke orang kata bawa kereta MANUAL jauh lebih susah dan mencabar kalau nak dibandingkan dengan AUTO yang hanya perlu mengawal Brek dan Minyak?

Semalam was my 2nd day bawa kereta GEN-2 Manual di PUTRAJAYA.. al maklumlah dah terdesak sebab jam 8.10 pagi teksi masih tak dapat tambahan pula ada Taklimat di Parlimen pagi tu. Kebetulan semalamnya banyak isu MoT yg naik diperbahaskan dan dipersoalkan... so I need to update my boss before beliau ke Taklimat di Parlimen.. a little bit rushing.. bila mengenangkan minyak pun FULL, semalam (Sunday) pun dah test jalan PUTRAJAYA so aku membulatkan dan mencari keyakinan diri untuk DRIVE bersama Lil Afeeqah ke MOF.. huhuhu ALHAMDULILLAH sampai dan tiada masalah di bukit mahupun termati enjin. Traffic pagi tu pun ok..

TETAPI..

Time balik kerja petang tu memang amat mendebarkan sebab BANYAK KERETA semua pun keluar 5.30.. ikut hati nak jer tunggu pukul 6 tapi mengenangkan 'Aqeelah sampai pukul 6 kat umah by van; nanti for sure dia bising kenapa sampai lambat nak.. nak.... pulak tengok KERETA DADDY dia takde kat umah...

NEKAD..

Meredah traffic di PUTRAJAYA paling mendebarkan ialah di susur masuk antara Presint 9 dan Lebuhraya Barat kot yg dari Presint 8 dan Parcel... huhuhu berderet2 kereta.. aku dah berjaya masuk LANE tapi kereta sesak time tu & akak kat belakang drove SAGA AEROBACK plak tak mind dia punya distance ngan kete aku... huhuhu tima nak gerak tu (bukit) kereta terkebelakang sikit and DUM..DUM..DUM...!! Aku panik!

TAPI...

Cuba meminimal kan KEPANIKAN aku... enjin termati. dan aku cuba aplikasikan skil di bukit. AKU BERJAYA........!!! Terus drive balik umah... turun kereta aku senyum jer huhuhu nak jawab apa ngan En. Hubby nanti dia balik nx week dr. Swak... Sib baik tak kemek ke dalam cuba crash..

Aku kata dalam hati alah kalau bawa kete AUTO mesti tak jadi sebab just break & minyak pump in... TAPI aku MANUAL nak kena FREE GEAR, RESTART, KLAC, GEAR 1, balance dgn MINYAK then HAND BREAK... huhuhu

ANYWAY it was my first experience... & I can handle with it... even though quite panic gak time tuh.. LEARN by MISTAKE, Effieza!

No comments: